Thursday, July 4, 2013

Jak długo nikotyna utrzymuje się w organizmie?



Nikotyna z krwiobiegu jest wydalana dość szybko – dlatego wielu palaczy szybko sięga po następnego papierosa. Po jego odpaleniu  nikotyna natychmiast wchłania się do krwiobiegu, natomiast po około dziesięciu sekundach dociera do mózgu.  Istnieje wiele czynników, które mają wpływ na tempo uwalniania się nikotyny z organizmu. Warto poznać się z kilkoma faktami:

·         Kobiety przetwarzają nikotynę szybciej niż mężczyźni
·         Ćwiczenia fizyczne przyśpieszają rozkład nikotyny
·         Picie wody i spożywanie owoców również przyśpiesza rozkład nikotyny
·         Papierosy mentolowe dłużej się przetwarzają w organizmie  

Ludzki organizm potrzebuje średnio 2 godzin aby przetworzyć papierosa zawierającego 1 mg nikotyny. Zatem ilość czasu w którym nikotyna utrzymuje się w organizmie można przedstawić tak:

·         Po 2 godzinach w Twoim organizmie jest jeszcze 0.5 mg nikotyny.
·         Po 4 godzinach w Twoim organizmie jest jeszcze 0.25 mg nikotyny.
·         Po 6 godzinach w Twoim organizmie jest jeszcze 0.125 mg nikotyny.
·         Po 12 godzinach w Twoim organizmie jest jeszcze 0.015625 mg nikotyny.

Jak widać nie jest to długo aby wydalić z organizmu nikotynę z jednego papierosa. Tym bardziej, że można ten proces przyśpieszyć. W tym celu pij dużo wody lub soków owocowych (najlepiej o smaku owoców kwaśnych, takich jak grejpfrut czy żurawina). Ponad to uprawiaj ćwiczenia fizyczne (tak aby się spocić, ponieważ pot oczyszcza organizm z nikotyny). Jeżeli chcesz wydalić nikotynę z organizmu to nie korzystaj później z produktów na bazie nikotyny (plastry i gumy nie wchodzą w rachubę).

Siedem korzyści dla zdrowia po rzuceniu palenia



Palenie jest bardzo nie zdrowe to niepodważalny fakt. Ale jakie konkretnie korzyści zdrowotne daje jego rzucenie? Poniżej znajdziesz dziesięć aspektów zdrowotnych, które zdecydowanie ulegną poprawie jeśli rzucisz palenie.

1. Młodziej i zdrowiej wyglądająca skóra. Brak nikotyny w organizmie spowalnia starzenie się skóry twarzy oraz powstawanie zmarszczek. Skóra osób niepalących dostaje więcej składników odżywczych (w tym tlenu), dzięki czemu skóra jest po prostu zdrowsza i lepiej wyglądająca. 

2. Bielsze zęby. Porzucenie tytoniu spowoduje, że Twoje zęby przestaną być brzydko zabarwione. Ponad to Twój oddech będzie dużo świeższy. Osoby niepalące są mniej narażone na choroby dziąseł oraz przedwczesną utratę zębów. 

3. Dłuższe życie. Statystyki pokazuję, że ponad połowa „długoterminowych” palaczy zmarło przedwczesną śmiercią związaną z paleniem tytoniu (w tym choroby serca, rak płuc,  przewlekłe zapalenie oskrzeli). Osoby, które zrywają z nałogiem w wieku 30 lat zyskują przeciętnie 10 lat życia więcej. Natomiast osoby, które przestają palić w wieku 60 lat zyskują przeciętnie tylko 3 dodatkowe lata życia. Niepalenie zapewnia dłuższe życie wolne od chorób oraz spokojną starość.

4. Mniej stresu. Badania naukowe wskazują, iż poziom stresu u ludzi jest mniejszy po zerwaniu z nałogiem. Uzależnienie od nikotyny sprawia, że palacze odczuwają stres w czasie przerwy między kolejnymi papierosami. Uczucie „spełnienia” po zapaleniu papierosa jest tylko chwilowe. Poza tym palacze mają mniejszy poziom dotlenienia mózgu, przez co słabiej się koncentrują oraz mają gorsze samopoczucie. 

5. Lepszy smak i węch. Po odrzuceniu nikotyny wiele osób zauważa polepszenie się owych zmysłów. Toksyczne związki w papierosie sprawiły, że były one przytłumione. Pomyśl, czy nie jest dobrze odkryć swoje ulubione dania na nowo? ;)

6. Zwiększona płodność. Parom niepalącym łatwiej zajść w ciążę. Co najważniejsze mają większą szansę na urodzenie zdrowego potomka. 

7. Więcej energii. W ciągu 2 do 12 tygodniu od momentu rzucenia nałogu krążenie się poprawia. Dzięki czemu aktywność fizyczna, taka jak bieganie czy pływanie przyjdzie nam o wiele łatwiej. Sport zapewnia lepsze samopoczucie i więcej energii do działania.

Jak rzucić palenie w sposób naturalny?



Rzucić palenie bez żadnych plastrów, gum do żucia czy innych produktów na bazie nikotyny? Rzucenie palenia w sposób naturalny jest możliwe. Aczkolwiek może okazać się to jednym z trudniejszych wyzwań w życiu…

W przypadku, gdy chce się rzucić palenie w sposób naturalny należy zrobić to stopniowo. Dobrym pomysłem jest sporządzić sobie plan i konsekwentnie go realizować. Oznacza to powolne, ale stopniowe zmniejszanie liczby wypalanych papierosów na dzień. Aby zrównoważyć brak nikotyny w organizmie należy wspierać ciało przez inne środki. Wzbogać swoją dietę o dużo słodkich owoców (mniej nikotyny to mniej cukru w organizmie , a spożywanie słodkich owoców nie naraża na przybranie zbędnych kilogramów). Postaraj się redukować stres i więcej ruchu (bieganie, rower, basen).

Niektórzy próbują rzucić palenie metodą „nagle i raz na zawsze” i bez żadnych wspomagaczy. Jest to z pewnością sposób dla osób z silną psychiką i silną wolą. Trzeba jednak pamiętać, że wieloletnie palenie wpływa nie tylko na psychikę człowieka, ale także na cały organizm. Nagłe przerwanie dostaw nikotyny może skutkować objawami takimi jak: stany lękowe, depresja, zwiększony stres, bóle głowy, nadmierne pocenie się, mały poziom energii, nadmierna drażliwość.  Pragnienie sięgnięcia po papierosa można złagodzić poprzez częste nawadnianie, metody relaksacyjne oraz dużo ćwiczeń fizycznych.

Pięć kroków do rzecenia palenia



Aby rzucić ten nałóg trzeba naprawdę wewnętrznie tego chcieć. Trzeba zdać sobie sprawę z zagrożenia dla zdrowia jakie niesie palenie tytoniu – a jednocześnie uświadomić sobie jakie korzyści przyniesie zerwanie z nałogiem. W niniejszym artykule przedstawię pięć podstawowych kroków, aby osiągnąć ten cel.

1. Wyznacz konkretną datę od której przestajesz palić. Przygotuj się do tego psychicznie wcześniej. Możesz powiedzieć o tym swojej rodzinie, znajomym oraz towarzystwu, z którym zwykłeś palić. Dzięki temu będziesz mieć większą motywację.

2. Obserwuj siebie i swoje odruchy związane z paleniem. Zauważ kiedy, gdzie i w jakiej sytuacji zwykłeś palić. Może to przy piwku lub kiedy jesteś w stresie? A kiedy taka sytuacja nastąpi postaraj zająć się czymś innym –spróbuj na przykład głęboko oddychać lub weź gumę do żucia.

3. Spróbuj zmienić swój styl życia na bardziej zdrowy. Świetną decyzją byłoby zacząć uprawiać jakiś sport. A może masz jakieś hobby, które zaniedbałeś, a które mogłoby Cię zająć zamiast myśleć o kolejnym papierosie?

4. Dąż do celu i nie rób sobie wymówek. Wiele osób ponosi porażkę przy walce z nałogiem przez tak zwany „słomiany zapał”. Nie można mieć silnego postanowienia tylko przez kilka pierwszych dni.  Jeżeli już poddasz się słabości i sięgniesz po papierosa (np. po kilku piwkach), nie poddawaj się i nie podejmuj wymówki, że rzucisz od następnego razu. Trwaj w postanowieniu.

5. Wzmacniaj swoją determinacje. Pomyśl o tym ile zdrowia zyskasz oraz ile pieniędzy więcej będziesz mieć w portfelu. Często przypominaj sobie o wszelakich korzyściach płynących z zerwania z nałogiem palenia.

Monday, July 1, 2013

Jakie są skutki uboczne rzucenia palenia?

Czy istnieją skutki uboczne rzucenia palenia? Jeżeli są to jak je zminimalizować? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo ważna dla osób, które zamierzają podjąć walkę z nałogiem palenia.